Spina Bifida

Spina Bifida  Nedir?

• Ayrık veya açık omurga anlamına gelir.
  • En sık görülen doğuştan gelen hastalıklardandır.

Genel anlamda omurilik, sinirlerden meydana gelmiş kapalı bir tüptür. Bu sinirler  kaslarınızdaki sinirlere beyninizden gelen emirleri ileterek kasların hareket etmesini sağlarlarken beraberinde hissetmemizi de sağlarlar.

Bebek, spina bifidalı doğduğunda omurilik denen bu tüp kapanmamış olarak doğmuş olur. Bazı durumlarda omuriliği örten omurga ve deri de kapanmamış olabilirken bazı durumlarda cilt kapalıdır ancak tüylenme veya ciltte hafif farklılıklar gözlenebilir.

Hangi sinirlerin etkileneceği, sırttaki açıklığın bulunduğu yere bağlıdır. Sırttaki açıklık ne kadar yukarıda ise daha çok sayıda sinir etkilenmiş ve daha ağır bir klinik tablo var demektir.

Bu nedenle bazı spina bifidalı bireyler hiç desteğe ihtiyaç duymaz ya da çok minimal cihazlar kullanırken bazı bireylerde tekerlekli sandalye kullanmak gerekmektedir.

Etkilenen kaslar yalnız hareket etmeyi sağlayan kaslar olmayıp idrar ve dışkı kontrolünü sağlayan kaslar da olabilir.

Hidrosefali Nedir?

Hidrosefali, beyin ve omurilikte düzenli olarak dolaşan sıvının bu dolaşımının bozulması sonucu aşırı miktarda artması ve beyin içindeki boşluklarda yüksek basınca yol açmasıdır.

Spina bifidalı hastaları %85’inden fazlasında hidrosefali de görülür.

Bebeklerde kafa kemikleri henüz tam sertleşmemiş olduğundan baş büyüyerek bu basıncı düşürmeye çalışır. Ancak erken dönemde tedavi edilmez ise beyin hasar görür.

Spina Bifida'da Zeka Geriliği Görülür Mü?

Hidrosefali gelişmesi ve beynin hasar görmesi zamanında tedavi edilerek önlenebilirse spina bifidalı çocukların zekaları normalden farklı olmaz.

Medikal Tedavisi nedir?

Eğer var ise, ilk günlerde sırtlarındaki kese ameliyatla kapatılır.

Hidrosefali mevcutsa beyindeki fazla sıvıyı kan dolaşımına boşaltan ve şant denen bir drenaj sistemi yerleştirilir.

Son yıllarda “üçüncü ventrikülostomi” adı verilen yeni bir ameliyat yöntemi şant yerine kullanılmaya başlanmıştır.

Daha doğal bir yöntem olduğu ve şantların yol açtığı komplikasyonların bunda görülmediği bildirilmektedir.

Fizyoterapi Gerekli Midir?

Çocuğun zayıf olan kaslarının kuvvetlenmesi, ayakta durabilmesi, yürüyebilmesi, kas ve eklemlerinde başka bozulmalar meydana gelmemesi için kesinlikle fizyoterapi desteği almalıdır.

Alınacak tedavinin yoğunluğu ve sıklığı çocuğun ihtiyaçlarına göre belirlenmelidir.

Unutmayın ki medikal tedavi ve operasyonlar çocuğun klinik durumunu stabilize etmeyi hedefler. Fonksiyonellik ve bağımsızlık için gerekli olan diğer çalışmalar Fizyoterapist eşliğinde yapılmalıdır.

Detaylı bilgi için bize ulaşabilirsiniz.